Hyppää sisältöön

Jaa somessa:

Tipotien terveysasema pääsi mukaan Suomen arkkitehtuurin edustusjoukkoon

Suomen arkkitehtuurin Kaksivuotiskatsaus 2016 esittelee viisitoista asiantuntijajuryn valitsemaa kohdetta, jotka ovat valmistuneet heinäkuun 2013 ja kesäkuun 2015 välillä. Yksi mukaan valituista kohteista on Tipotien terveysasema Tampereelta (2013). Näyttely on esillä Arkkitehtuurimuseon isossa näyttelysalissa 15.6.2016–2.10.2016.

Katsauksen pääkohteita ovat koulu- ja oppimiskeskus Opinmäki (Espoo 2015), Asuinkerrostalo Puukuokka (Jyväskylä 2014) ja Serlachius-museo, Göstan paviljonki (Mänttä 2014). Juryn muodostivat puheenjohtajana toimiva kansainvälisesti tunnettu hollantilainen arkkitehtuurikuraattori ja poleeminen kommentoija, Shenzhenissä vuonna 2017 avautuvan Design Societyn johtaja Ole Bouman, Museoviraston yliarkkitehti Sirkkaliisa Jetsonen ja arkkitehti Hilla Rudanko. Neuvoa-antavana asiantuntijana oli toimitusjohtaja Helena Soimakallio Suomen Rakennusinsinöörien Liitosta.

Näyttelyssä on esillä on valokuvia, piirustuksia ja pienoismalleja. Jokaisesta kohteesta on tehty myös video. Näyttelyn suunnittelusta on vastannut arkkitehti Philip Tidwell. Katsauksen järjestävät Alvar Aalto -säätiö, Arkkitehtuurimuseo ja Suomen Arkkitehtiliitto SAFA.

Kaksivuotiskatsaus nostaa esiin laadukasta kotimaista arkkitehtuuria ja herättää keskustelua arkkitehtuurin ajankohtaisista aiheista. Se on suunnattu sekä suomalaiselle että kansainväliselle yleisölle. Arkkitehtuurin ajankohtaiskatsauksia on järjestetty 1950-luvulta lähtien. Vuosien mittaan ne ovat saaneet historiallista painoarvoa; näyttelyitä tutkimalla voidaan hahmottaa, millaisia arvostuksia ja odotuksia arkkitehtuuriin on liitetty eri aikoina.

Jutellaanko lisää?

Jukka Kauppinen
Rakennuttamispäällikkö

Puhelin 050 321 0355

Tutustu työhömme

Kiinteistöjen nosto-ovien korjaustöiden kumppanirekisteri

Voit hakea Tilapalveluiden nosto-ovien korjaustöiden kumppanirekisteriin.

Aleksanterin koulutalojen perusparannuksen suunnittelu alkaa

Koulun rakennuksissa nykyaikaistetaan tekniikkaa ja päivitetään sisätilat vastaamaan nykyajan kouluympäristön vaatimuksia, kunnioittaen samalla rakennuksen historiaa. Myös rakennuksen esteettömyyttä parannetaan.