Tullikamari remontoidaan kulttuurin ehdoilla
Tampereen ikonisella Tullikamarilla on aloitettu laaja peruskorjaus. Korjauksella varmistetaan, että rakennus säilyy elinvoimaisena kulttuurikeskuksena myös tulevaisuudessa.
Tullikamari oli alun perin nimensä mukaisesti piiritullikamari ja tullausterminaali vuosina 1897–1901. Kulttuurikäyttöön se otettiin vuonna 1988, ja edellinen perusparannus on tehty vuonna 1994.
“Laaja korjaus on välttämätön sekä rakennuksen teknisen kunnon että sen toiminnallisuuden parantamiseksi”, toteaa hankepäällikkö Petri Koivusilta.
Tullikamarin kävijämäärät ovat kasvaneet merkittävästi viime vuosikymmeninä, ja esimerkiksi vuonna 2023 Pakkahuoneella ja Klubilla järjestettiin yli 400 tilaisuutta, joissa oli yhteensä 150 000 kävijää. Tämä on asettanut tiloille suuria vaatimuksia, ja tekniset sekä rakenteelliset puutteet ovat käyneet ilmeisiksi.
“Rakennuksen vanhentunut talotekniikka, mukaan lukien ilmanvaihto, sähköt ja lämmitys, päivitetään täysin vastaamaan nykystandardeja. Samalla parannetaan akustiikkaa, joka on ollut haaste erityisesti muusikoille. Myös esteettömyyttä kehitetään, jotta kaikki kävijät pääsevät liikkumaan tiloissa sujuvasti”, Koivusilta kertoo.
Luodinreiät säilyvät, käytännöllisyys lisääntyy
Tullikamari on asemakaavalla suojeltu, ja perusparannuksessa kunnioitetaan rakennuksen historiallisia piirteitä. Klubin puoleisen päädyn lattiat, portaat ja kaiteet säilytetään alkuperäisinä eikä ulkoseinässä näkyviä sisällissodan aikaisia luodinreikiä paikata.
Tilojen käytännöllisyyttä ja turvallisuutta parannetaan rakenteellisilla muutoksilla.
“Pakkahuoneen puolella rakennetaan uusi kellarikerros, johon sijoitetaan teknisiä tiloja sekä wc:t. Lisäksi backstagelle tehdään pelastuskäytävä, joka parantaa tapahtumaturvallisuutta. Pakkahuoneen vanhan sisäänkäynnin yhteydessä oleva narikka laajenee, ja jatkossa pakkahuoneelle saavutaan Tulliaukiolle rakentuvan sisäänkäyntilaajennuksen kautta”, Koivusilta kertoo.
Vesikatto uusitaan kokonaisuudessaan. Osa vanhoista kattotuoleista säilytetään, mutta uusien kattorakenteiden on kestettävä nykyajan vaatimukset, kuten lumikuormat.
Esteettömyyttä takaa muun muassa uusi Pakkahuoneen aukion puoleiselle reunalle rakennettava uusi hissi, joka kulkee kellarista toiseen kerrokseen asti. Kellarikerrokseen lisätään henkilökunnalle varasto- ja sosiaalitiloja, joita aiemmin ei ole ollut.
Liikennejärjestelyjä tarvitaan
Tullikamarin peruskorjaus toteutetaan samanaikaisesti laajemman Ratapihahankkeen kanssa, mikä tuo muutoksia alueen liikennejärjestelyihin. Kevyen liikenteen reittejä muokataan ja työmaaliikenne vaikuttaa Pakkahuoneen ja Tulliaukion ympäristöön.
Rakennus on tyhjillään remontin ajan. Työt alkoivat suunnitellusti helmikuussa 2025, ja peruskorjaus on määrä valmistua elokuun 2026 loppuun mennessä. Tullikamari avautuu yleisölle uudelleen marraskuussa 2026.



Kustannusarvio
13 700 000 euroa
Rakennuttaja
Tampereen Tilapalvelu, projektipäällikkö Petri Koivusilta
Pää- ja arkkitehtisuunnittelu
Arkkitehdit MY Oy
Pääurakoitsija
Aki Hyrkkönen Oy
